גולן רחל (רחלקה) ז”ל

דף הנצחה לגולן רחל (רחלקה) ז”ל (15/10/1913 – 12/10/1997) ( יד תשרי תרע”ד – יא תשרי תשנ”ח )

רחל גולן

רחל’קה נולדה בפולין למשפחת בלום שהייתה משפחת סוחרים מבוססת.

למשפחת בלום היו 7 בנים ובנת והיא התפרנסה בכבוד ורווחה רבה בזכות שתי חנויות בגדים שהיו ברשותם, הילדים הבוגרים עזרו להורים בחנויות רק נפשה של רחל’קה נמשכה אל תנועות הנוער, אל העולם הקסום של העיסוק בשאלו קיומיות אל האווירה של עזרה הדדית והיציאה אל הטבע.

הנערה העירה הייתה היחידה מבני משפחתה שהצטרפה לתנועת השמור הצעיר , התעלמה מההערות העוקצניות שהופנו כלפיה מצד בני משפחתה שכינוה : “החיצונית”.

בשיחות עם רחל’קה המבוגרת נשמעים צער רב וחרטה על חוסר הכבוד שהראתה אז להוריה, מצפונה נקפה על הבוז שהפנתה אל בני משפחתה ואל אורח חייהם, אך תחושות מאוחרות אלה לא קיננו בליבה של הנערה הצעירה שמצאה עצמה בקיץ 1936 על פרשת דרכים מכרעת, מברק בהול קרא לה להתייצב ביום המחרת בעיר הבירה וארשה.

עצב גדול ובכי רב ליוו אותה בעזיבתה את הבית, כול ניסיון לשכנוע לא עזר והיא יצאה לדרך ארוכה של שנתיים תמימות עד פברואר 1938 בו הצטרפה אל החברים בקבוץ “העמל” בקריית חיים.

מספר חודשים אחר-כך הגיע החבר שלום גולדשטיין לקבוץ, הם נקשרו בקשרי אהבה והקימו את ביתם המשותף.

בביתה בפולין אהבה רחל’קה את הטיפול באחיה הקטנים והקבוץ הצעיר שהתכונן לטפל בילדיו פנה אליה בהצעה לצאת לקורס מטפלות , רחל’קה אהבה את הרעיון ויצאה לקורס של שנה בירושלים.

בתום השנה חזרה אל שנים ארוכות של טיפול מסור בילדי רוחמה.

בילדיהם שלהם יאיר ומשה טיפלו שלום ורחל’קה במסירות רבה ואהבה, בן הזקונים יורם, שדרש תשומת לב מיוחדת זכה בה ללא גבול.

יכולתה בתחום הטיפול בתינוקות ואימהות צעירות באה לידי ביטוי במבצע מיוחד שלקחה על עצמה בשעה שיצאה לטפל באם צעירה מהעיירה שדרות לה נולדה רביעייה, רחל’קה, במיומנות , בשקט, בידע רב סייעה לה במשך שנה ויותר.

כאשר השתנו המנהגים ואימהות צעירות נשארו אחרי הלידה עם הילודים בבתים בשבועות הראשונים, סייעה רחל’קה בטיפול הפרטני, היא הייתה נודדת מבית אל בית, מביאה את תחושת הביטחון והניסיון שלה אל האימהות הצעירות החרדות.

אישה קטנת קומה, שפיזמה בשקט מנגינות, שידיה היציבות חיתלו בתנאים קשים עשרות תינוקות, שבערוב ימיה ישבה בפינתה הצנועה במחסן הבגדים וקיצרה לחיילות וחיילי חצאיות ומכנסיים, אישה קטנה ששבץ אכזרי נתק את גופה מהווית העולם ונפשה לא עמדה עוד בניתוק הזה.

אישה קטנה , רעיה מסורה, אימא אוהבת וסבתא מחבקת וחמה הלכה לעולמה.

היי שלום רחל’קה שהיית קצת אימא של כול כך רבים , נוחי בשלום על משכבך.

דרורה כהן

התחברות אל האתר
דילוג לתוכן